sobota 9. května 2015

Fotograf ze „staré školy“


Setkání s Radovanem Koderou
Setkání s Radovanem Koderou

„Kolik schodů je to nahoru? Upřímně řečeno jsem to ještě nikdy nepočítal,“ odpovídá Radovan, když stoupáme do jeho ateliéru, který se nachází v podkroví staletého domu přímo na Náměstí Republiky. S Radovanem Koderou jsem měla schůzku v sousední kavárně Goran, dali jsme si turka. Toho dne to byla už třetí turecká káva, kterou jsem vypila. První jsem pila sama dopoledne, druhou pak s velmi milou Annette Kraus před rozhovorem pro německojazyčný pořad stanice Radio Prag. Do Gorana se znovu a znovu vracím a dávám si tam tuhle báječnou kávu se sedlinou, protože mě pokaždé nabije energií, kterou na běhání po Plzni prostě potřebuju.

I Radovan Kodera tu je evidentně štamgastem. Místní personál ho zdraví obzvlášť srdečně. Konec konců je velkou osobností plzeňské umělecké a kulturní scény. Právě v těchto dnech byla zahájena výstava, jejímž je kurátorem Osvobození 1945 ve fotografiích, a to ve Velké synagoze, která je v současné době využívaná jako výstavní prostor a koncertní sál se skvělou akustikou. Pro výstavu, která trvá až do října, Kodera vybral působivé fotografie českého reportéra a fotografa Ladislava Sitenského a také ze sbírky Vladislava Vítka, dokumentující dramatické události konce války v Plzni.

Radovan Kodera rád vymýšlí výstavy, je také profesorem na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara na Západočeské univerzitě tady v Plzni. Ale tělem i duší je fotograf. Dělá černobílé fotografie. Fotí na analog. Stejně jako já. Ale jak bych mohla černobílé fotografie z analogu převést na tenhle blog?

Radovan Kodera rád vymýšlí výstavy, je také profesorem na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara na Západočeské univerzitě tady v Plzni. Ale tělem i duší je fotograf. Dělá černobílé fotografie. Fotí na analog. Stejně jako já. Ale jak bych mohla černobílé fotografie z analogu převést na tenhle blog?



Kodera je tedy fotografem černobílých fotografií. Začne listovat svými precizně uspořádanými složkami, vyndává z nich velkoformátové záběry, které okouzlují neuvěřitelnými kontrasty a tvary. A také motivy. Jsou to záběry ze sametové revoluce konce roku 1989. Z restauračních prací v synagoze. Dětí, které jsou připoutané ke klecovým postelím. Začne mě mrazit. Kodera měl možnost v 90. letech minulého století fotografovat v jedné psychiatrické léčebně: lidi, kterým i v jejich tragickém osudu na obrázcích ponechává důstojnost. V dobřanské léčebně. Tam se chci v následujících dnech vydat taky. Ale ne, abych tam fotografovala, ale abych zdokumentovala tragické události z 40. let 20. století.


Moje šarmantní české tlumočnice
Radovan a já se bavíme s pomocí dvou tlumočnic, které jsou hezké jako obrázek: Veronika Dolívková a Markéta Balíková jsou školačky prestižního Masarykova gymnázia v Plzni. A než tenhle ateliér nacpaný reflektory a stativy a knihami a fotoaparáty opustím, podívám se ještě z okna. Skýtá se mi tak fascinující pohled na spoustu střech minulých století, které mi připomínají obrazy jihotyrolského malíře Karla Plattnera.

 
Pohled z ateliéru Radovana Kodery na střechy plzeňského starého města

Původně jsem cestou dolů po vyšlapaných, opotřebovaných točitých schodech chtěla počítat. Jenže tohle setkání na mě udělalo takový dojem, že si ho banálním počítáním schodů nechci zkazit.

Děkuji, Radovane!

0 komentářů:

Okomentovat